Co říkají vědci o nejužitečnějších jazycích pro kariéru

Vědci mají jasno: znalost těchto jazyků vám zajistí lepší platy a šanci na globální kariéru. Které z nich zvolit?

Ještě před pár lety stačila pro slušnou kariéru angličtina. Dnes je situace složitější – některé firmy hledají experty s dvojím, nebo dokonce trojím jazykem. Ale jaký jazyk se doopravdy vyplatí učit? Co na to říkají vědci? A má vůbec smysl začínat v dospělosti?

V tomto článku najdete nejen aktuální výzkumy, ale také praktické tipy, které jazykové znalosti vám opravdu otevřou cestu k zajímavé práci nebo lepšímu výdělku. Protože v Česku už nestačí „nějaká ta angličtina“.

Proč vlastně tolik řešit cizí jazyky?

Evropská komise uvádí, že kandidáti se znalostí dvou a více jazyků mají o 20–35 % vyšší šanci získat práci ve své oblasti. Firmy v Česku začaly uvažovat globálně – a chtějí zaměstnance, kteří zvládnou více než rodné češtiny a základní fráze z dovolené.

Mimochodem, data z LinkedIn jasně ukazují, že počet pracovních nabídek s požadavkem na druhý nebo třetí jazyk roste každý rok dvuciferně. Tohle už není trend, to je nová realita pracovního trhu.

multilingual professionals global office

Angličtina – stále základ, ale…

Není tajemstvím, že bez angličtiny se dnes v byznysu moc neprosadíte. Podle analýzy Oxford Economics je angličtina hlavním jazykem v 85 % mezinárodních společností. Co však Češi podceňují: odehrává se “boj o úroveň”. Už nestačí “dobrá pasivní znalost”, firmy vyžadují perfektní prezentace, psaní komplexních e-mailů nebo videokonference na úrovni rodilých mluvčích.

  • Tip: Zkuste jazykové kurzy zaměřené na business scénáře nebo simulace pracovních pohovorů.
  • Nejvíc “ceněná” úroveň: C1 a vyšší. Tady začíná opravdová konkurenční výhoda.

Které jazyky vědci označují za nejvíc perspektivní po angličtině?

Odpověď možná překvapí: nejde jen o “populární” němčinu nebo francouzštinu. Podle rozsáhlého švýcarského výzkumu (ETH Zürich, 2023) rozhodují tři klíčové faktory:

  1. Počet rodilých mluvčích a ekonomický vliv jazyka.
  2. Poptávka zaměstnavatelů v Evropě a globální mobilita.
  3. Dlouhodobý růst ekonomik, spojených s určitým jazykem.

A co z toho plyne konkrétně pro vás?

1. Němčina: lístek do světa špičkových firem

Němčina je nejžádanější v IT, inženýrství, pharma a exportu. Německy mluví přes 90 milionů Evropanů – a německé firmy jsou v Česku stále jedničkou mezi zaměstnavateli.

  • Konkrétní příklady: Škoda Auto, Siemens, Bosch lákají prémiové platy pro německy mluvící.

2. Francouzština a španělština: brána k zajímavým evropským i zámořským projektům

Francouzština je úředním jazykem v téměř 30 zemích. Španělština, s 500 miliony mluvčích, otevírá dveře jak do západní Evropy, tak Latinské Ameriky. Podle dat OECD firmy v evropských centrech (např. Praha, Brno) stále častěji vytvářejí týmy s těmito jazyky.

career language learning concept

  • Tip: Ve velkých call centrech nebo consultingu získáte s francouzštinou a španělštinou až o 30 % vyšší plat oproti pouze anglicky mluvícím kolegům.

3. Čínština a japonština: sázka na budoucnost (ale s varováním)

Oba jazyky znamenají náročné učení, ale i zajímavou perspektivu. České firmy navazují partnerství s východní Asií a poptávka roste. Nutno ale říct: zaměstnavatelé obvykle hledají spíš Čechy, co už mají “něco navíc” navíc, než začínající absolventy.

  • Nejlepší kombinace: Angličtina + němčina  nebo  angličtina + japonština/čínština.
  • Sektor: Automotive, technologie, export, výzkum.

Vyplatí se začínat v dospělosti?

Ano. Podle publikace University College London (2022) lze do jazykové plynulosti dojít v jakémkoli věku – klíčová je pravidelnost a vystavení jazyku “v terénu”. Češi se podle průzkumů často podceňují, ale i rekvalifikace ve 30 nebo 40 letech může zásadně zvýšit hodnotu na trhu práce.

Závěr: Chytrá sázka na budoucnost

Věda je jasná – největší vítězové budou ti, kteří kombinují vynikající znalost angličtiny s alespoň jedním dalším “velkým” jazykem, nejlépe v souladu s potřebami svého oboru. Jazyk je investice, která se několikanásobně vrací. Neděláte to hlavně pro firmy, ale pro sebe.


Jaký je váš jazykový plán na příští rok? Podělte se v komentářích nebo článek uložte – kariéra se nečekaně mění rychleji, než si myslíme.

Alison Rodden
Alison Rodden

Alison Rodden je talentovaná autorka, která se specializuje na tvorbu inspirativních textů o životním stylu, kreativitě a moderních trendech. Ve své práci kombinuje poutavý styl psaní s hlubokým porozuměním tématům, která oslovují široké publikum. Její články nabízejí čtenářům unikátní pohled a motivaci k objevování nových možností.

Articles: 583

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *